PIMEC constata que la diversificació del teixit empresarial del Baix Llobregat contribueix a alleujar els riscos davant dels canvis en l'entorn econòmic

El director de l’Àrea d’Economia i Empresa de la patronal, Carles Mas, ha explicat en un acte celebrat a la delegació de la patronal al territori les perspectives econòmiques del 2024 i la situació de l’economia de la comarca

Durant la jornada també s’ha destacat que la sequera és un element que farà disminuir el creixement econòmic en cas de mantenir-se la fase d’emergència

Sant Feliu de Llobregat, 29 de febrer del 2024. PIMEC Baix Llobregat-L’Hospitalet ha constatat que la diversificació del teixit empresarial de la comarca contribueix a mitigar els riscos davant dels possibles canvis en l’entorn econòmic. Ho ha fet durant una jornada en la qual ha analitzat les projeccions de l’economia per a aquest 2024 i les dades econòmiques des de la perspectiva territorial de la comarca.

L’esdeveniment ha comptat amb la presència del president de PIMEC Baix Llobregat-L’Hospitalet, Joan Soler, que ha recordat la importància d’analitzar periòdicament la situació econòmica catalana i, en concret, la del Baix Llobregat amb l’objectiu de “planificar, reorientar i executar l’estratègia a seguir des de les nostres empreses”. Soler també ha alertat sobre l’impacte de la sequera en l’economia del territori i ha manifestat que “ha de ser compatible la continuïtat de l’economia amb un ús sostenible de l’aigua”.

El director de l’Àrea d’Economia i Empresa de la patronal, Carles Mas, ha exposat els diversos escenaris de l’economia mundial que es poden donar enguany i com aquests incidiran en l’economia espanyola i catalana. Mas ha explicat que l’escenari central de consens situa l’any 2024 com un any amb un creixement positiu i amb “un millor comportament a nivell estatal i català que a l’economia europea”. En aquest sentit, PIMEC “preveu un primer semestre de 2024 amb un creixement que manté la tendència del darrer trimestre del 2023”, ha apuntat Carles Mas, que també ha concretat que els elements perquè pugui complir-se l’escenari de consens són “el ritme de baixada dels tipus d’interès, l’evolució de l’ocupació i el consum de les famílies, la millora en la inversió i l’evolució del conjunt de l’economia europea”.

Situació econòmica del Baix Llobregat

Durant l’acte s’ha analitzat la situació econòmica del Baix Llobregat. En relació amb la sequera, Carles Mas ha apuntat que, de la mateixa manera que succeeix a altres territoris catalans, “la crisi hídrica és un element que restarà creixement econòmic de la comarca en el cas de mantenir-se la fase d’emergència els propers mesos”. En aquest sentit, Mas ha concretat que al Baix Llobregat es veuen afectades per la sequera 1.500 pimes i més de 22.000 persones treballadores.

El director de l’Àrea d’Economia i Empresa de PIMEC també ha explicat quines són les especificitats en el cas del municipi d’Hospitalet de Llobregat. “La fortalesa del sector dels serveis a la localitat fa preveure unes millors perspectives econòmiques que les del conjunt de Catalunya”, ha apuntat Carles Mas, que també ha alertat de l’impacte que pot tenir la reducció del consum de les famílies en el comerç local.

Des de PIMEC Baix Llobregat-L’Hospitalet també s’ha analitzat l’ocupació de la comarca i un dels aspectes que beneficien la resiliència de l’economia de la comarca és “el pes equilibrat d’empreses cícliques i de consum defensiu”. Així mateix, Carles Mas ha detallat que el 82,9% són empreses amb menys de 10 treballadors, que generen el 47% de l’ocupació i que les branques d’activitat predominants al Baix Llobregat són majoritàriament de l’economia tradicional.

Finalment, la patronal ha alertat que els riscos que caldrà avaluar a nivell general de cara al 2024 seran el comportament del consum de les famílies, la durada del tipus d’interès actuals i el seu impacte en el consum i en la inversió, el sistema bancari dels Estats Units i els possibles canvis que poden donar-se en el context geopolític.