Tots els Rodalies s'aturaran a l'estació des de l'11 de desembre

UN TREN CADA DEU MINUTS QUASI TOT EL DIA

La millora de la freqüència dels trens a Viladecans ja té data. A partir del dilluns 11 de desembre, tots els trens de la línia R2 de Rodalies s'aturaran a l'estació els dies laborables de dilluns a divendres, tal i com va avançar unes setmanes enrere la companyia Renfe. Això suposa mig centenar més de convois que fins ara. Així, hi haurà 78 viatges diaris cap a Barcelona i 96 a la inversa. 

D'aquesta manera, la freqüència de pas habitual durant la major part del dia serà d'uns deu minuts. I és que, a més de l'increment de trens, s'homogeneïtzaran més els horaris de pas. A més, a l’hora punta del matí el temps d'espera serà encara menor, ja que hi haurà un tren més per hora i sentit. La freqüència només baixarà en la franja de migdia (entre les 11 i les 14 hores) i en la primera i darrera hora de servei, tot i que en totes aquestes franges també es millorarà l'oferta actual. Els nous horaris es poden consultar ja al cercador d'horaris de la web i l'app de Rodalies.

UNA LLARGA REIVINDICACIÓ

La millora del servei arriba després de que el passat mes d'octubre la Generalitat de Catalunya aprovés la proposta de Renfe d'augment de freqüències, llargament reivindicada per la ciutadania i l'Ajuntament, en paral·lel a la creació d'una nova línia ferroviària que arribi al centre de la ciutat. Fins a sis vegades havia reclamat el Ple Municipal des de l'any 2015 aquesta millora. La darrera, aquest mateix 2023. La reclamació també s’havia portat anteriorment al Parlament de Catalunya en diverses ocasions, des que la Generalitat va assumir la gestió de les Rodalies l’any 2010. A més, l’any 2017 es va impulsar una plataforma d'entitats socials i veïnals que va fer una recollida de signatures per demanar la mesura.

Trenta-dos anys després de l’arribada del tren a Viladecans, es posarà així fi a un greuge històric: ser la tercera ciutat més poblada d’aquest corredor ferroviari que passa per sis comarques i, alhora, tenir l'estació per la qual més trens passen de llarg sense aturar-se els dies laborables (tres de cada deu). L'estació va ser concebuda l'any 1992 com a un abaixador perquè estava enmig de camps de conreu, una mica allunyada del nucli urbà: a més de 600 metres dels habitatges més propers i a un quilòmetre i mig. Amb els anys la ciutat s’ha atansat fins a la mateixa estació, envoltant-la tant de nous barris d'habitatges com d'espais d'activitat ecomòmica, però el servei havia fet molts menys passos endavant. Només s'havien millorat alguns horaris en hora punta els dies laborables i també des que el 2016 es va obrir Viladecans The Style Outlets, en cap setmana (quan hi havia menys saturació de trens de mitja i llarga distància pel corredor). Actualment, prop de 7.000 viatgers utilitzen diàriament l’estació, però la millora de les freqüències pot ser un revulsiu que animi més persones a fer servir el tren

La millora de les freqüències no és l'única reivindicació local pel que fa al servei de Rodalies. L'Ajuntament ha demanat reiteradament la reforma de l'estació i l'any passat es va consensuar un projecte amb el Ministeri de Transports, que ha de donar-li cabuda en el seu pla d’inversions per als propers anys. L'actuació està pressupostada en 2,3 milions i permetrà una reordenació integral, tot ampliant el vestíbul, reubicant els ascensors i millorant el pas inferior, que pateix afectacions quan plou molt. També s'ampliarà la marquesina d'accés i es crearà un punt de càrrega de cotxes elèctrics. Tot i això, l’Ajuntament ha seguit reivindicant solucions als problemes que es van produint, per garantir-ne l'accessibilitat.