Tots els trens de la línia R2 Sud de Rodalies s'aturaran a Viladecans

Raül Blanco, president de Renfe, ha comunicat a l'alcalde Carles Ruiz que, a partir de desembre, tots els trens s'aturaran a l'estació de Viladecans. Blanco ha explicat que, a la reunió de l'Òrgan Mixt de Rodalies entre Generalitat –titular del servei de Rodalies– i Renfe –empresa pública operadora–, que va tenir lloc a Barcelona el 26 d'octubre, la Generalitat va donar el vistiplau a la proposta de Renfe d'iniciar immediatament els treballs tècnics que hauran de culminar durant el mes de desembre amb la parada regular i diària dels trens de la línia R2 Sud a Viladecans.

La petició de Renfe al Govern autonòmic responia a les repetides demandes formulades per l'Ajuntament, entitats i ciutadania de Viladecans, al llarg de tres dècades, atès que Viladecans, després de l'Hospitalet, és la ciutat de tota la línia R2 més poblada, però on més trens de Rodalies passen de llarg sense aturar-se, pràcticament el 30 % dels serveis de les línies R2/R2 Sud. Actualment, no s'aturen els dies laborables 56 trens amb origen/destí Sant Vicenç de Calders (32 en sentit sud i 24 en direcció Barcelona).

L'alcalde Carles Ruiz ha qualificat l’anunci de “gran notícia”, ja que "Viladecans fa molts anys que lluita perquè tots els trens parin a Viladecans, ha estat una reivindicació de l'Ajuntament, dels ciutadans i ciutadanes, de les associacions... i per fi trobem que la Generalitat ha autoritzat que Renfe aturi a la ciutat tots els trens, tant en dies en laborables com festius". Ruiz ha afegit, però, que "continuarem lluitant perquè volem més freqüències i volem que s'agilitzi el projecte de millora de la nostra estació".

L'estació de Viladecans es va inaugurar fa 32 anys, el 12 d'octubre del 1991, com un abaixador, donat que en aquell moment estava a uns 400 metres del nucli urbà. La ciutat, però, va créixer amb els anys amb espais residencials i empresarials fins a arribar a la mateixa estació, però el servei no havia millorat al mateix nivell.

Només en els últims set anys, el Ple Municipal ha aprovat cinc mocions per sol·licitar que s’aturessin tots els trens (la darrera aquest mateix mes d'octubre del 2023) i també es va posar en marxa l’any 2017 una campanya ciutadana de recaptació de signatures, anomenada STOP a Viladecans. També el Parlament de Catalunya ha discutit mocions sobre l’assumpte.

En aquests anys, només s’havia aconseguit que el precari servei dels caps de setmana (dos trens per hora i sentit) millorés l’any 2016 i que s’aturessin tres trens més a l’hora punta del matí en direcció a Barcelona un cop passada la pandèmia de la COVID.

La millora del servei no és l'única reivindicació pel que fa al servei actual de Rodalies, ja que l'Ajuntament ha demanat la reforma de l'estació. El Ministeri de Foment compta des de 2022 amb un projecte de remodelació, consensuat amb l'Ajuntament, en el que està treballant.

A més, durant la reurbanització del sector econòmic de Ca n'Alemany, l'Ajuntament va refer el pont sobre les vies a l'altura de la carretera de la Vila per permetre que es poguessin duplicar les vies entre Gavà i Viladecans i, així, afavorir l'ampliació dels serveis ferroviaris.