Viladecans, epicentre de la preservació de la biodiversitat urbana

Viladecans ha estat la ciutat acollidora de la trobada estatal +Biodiversidad, celebrada a l’edifici Cúbic aquest 5 d’octubre. Sota el lema ‘La Intel·ligència al servei de la Biodiversitat’, l’acte ha aplegat més d’una cinquantena d’agents implicats en el foment, la divulgació i la inversió en la biodiversitat, entesa com a element clau de cara a un present i un futur més sostenibles i respectuosos amb el medi ambient.

La Xarxa de Governs Locals +Biodiversitat (de la qual l’alcalde Carles Ruiz n’és president) i la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) han estat les encarregades d’organitzar la jornada, consistent en tres taules rodones sobre l’ús de la intel·ligència artificial, la gestió dels espais verds urbans i l’adaptació a l’escalfament global. En aquestes, institucions, empreses i entitats sense ànim de lucre d’arreu d’Espanya han tingut oportunitat d’exposar i intercanviar experiències i línies de treball per millorar la biodiversitat.

Diverses iniciatives que es desenvolupen a Viladecans han estat presents en les jornades: l'empresa local Bioo, pionera en la generació d'electricitat a partir de la naturalesa; l'ONG Plant for the Planet, que ha realitzat plantacions d'arbres a la ciutat amb empreses i centres educatius per responsabilitat social, i el Barcelona Supercomputing Center, que està testant a Viladecans una pionera eina basada en el big data per a promoure una millor naturalització de l'espai públic.

TRES ARBRES, TRENTA QUILÒMETRES, TRES-CENTS METRES

Així mateix, la jornada s’ha celebrat en el marc de l’aprovació de la Declaració 3-30-300, en la qual Viladecans i altres municipis de la Xarxa de Governs Locals s’han proposat marcar una referència en la lluita per la biodiversitat. Es tracta d’una declaració que proposa un canvi en la concepció de l’espai públic i les zones verdes, plantejant uns entorns urbans on cada persona pugui veure tres arbres des de casa, es compti amb un mínim de trenta quilòmetres de superfície arbòria al municipi i es pugui trobar un parc o espai verd cada tres-cents metres. “La idea és posar el punt d’atenció dels municipis en que cal treballar per la biodiversitat”, deia l’alcalde de Viladecans i president de la Xarxa Carles Ruiz, “tot i que no partim tots del mateix punt”. “Volem tenir unes pautes bàsiques que puguin orientar els ajuntaments en el compliment dels estàndards de biodiversitat i, en definitiva, del benestar ciutadà i una garantia de futur per als seus pobles”.

L’acte va comptar també amb la presència d'Antonio Cerrillo, periodista especialitzat en medi ambient i qüestions climàtiques, que va intervenir a l’inici i al final de l’acte per destacar que la biodiversitat “no és una despesa, és una inversió” perquè “dona benestar, té valors educatius i proporciona salut mental”