La Declaració de Viladecans 3-30-300 fixa un repte comú per a la biodiversitat a les ciutats

La 11a assemblea de la Red de Gobiernos Locales +Biodiversidad, celebrada a Viladecans aquest dimarts 4 d’octubre, ha aprovat una proposta perquè totes totes les ciutats espanyoles comparteixin un mateix repte per potenciar la biodiversitat urbana. La iniciativa es concreta en la ‘Declaració de Viladecans 3-30-300’, en honor a la ciutat on ha pres forma la decisió.

El compromís que planteja aquest manifest per tenir municipis més resilients davant l’emergència climática és tan simple com ambiciós:  que com a mínim es puguin veure tres arbres des de cada domicili, que el municipi tingui almenys un 30% de massa arbòria i que el veïnat compti amb un espai verd a menys de 300 metres de cada llar. Aquesta proposta sorgeix d’un model proposat pel centre d’investigació educativa suec Nature Based Solutions Institute.

Assemblea de la Red +Biodiversidad

APOSTA DECIDIDA

L’alcalde Carles Ruiz, que presideix la Red de Gobiernos Locales +Biodiversidad des de l’any 2020, va destacar que la iniciativa “és un pas decidit perquè totes les ciutats tinguem un mateix objectiu compartit per ser més verdes i biodiverses i contribuir al reptes fixats per a l’any 2030 per les agendes globals per cuidar del nostre planeta”.

La Red de Gobiernos Locales +Biodiversidad és un espai de treball i reflexió dins de la Federación Española de Municipios y Províncias (FEMP) impulsada l’any 2007 i un dels seus objectius prioritaris és frenar la pèrdua de biodiversitat i recuperar els ecosistemes.

De fet, la Declaració alerta que davant les creixents evidències de l’impacte del canvi climàtic en la biodiversitat cal prendre ja mesures i reconeix que el compromís de les ciutats és clau perquè aquestes ocupen un 2 % de la superficie del món però suposen el 60 % de l’emissió de gasos d’efecte hivernacle i de la majoria dels gasos més contaminants. Actualment, el 84 % de la población a Espanya viu en ciutats. “Som el país amb més biodiversitat d’Europa i, per això, també som els que més amenaces en tenim i és imprescindible que les ciutats siguem part de la solució”, sentenciava Carles Ruiz.

L’assemblea va tenir lloc a Atrium Viladecans i els participants es van trovar després per sopar a l’hivernacle de l’espai universitari Agròpolis, al Parc Agrari. Aquest dimecres 5 d’octubre es celebra a l’edifici firal Cúbic la jornada técnica ‘La inteligencia al servicio de la biodiversidad’.