La Declaració de Viladecans 3-30-300 fixa un repte comú per a la biodiversitat a les ciutats
La 11a assemblea de la Red de Gobiernos Locales +Biodiversidad, celebrada a Viladecans aquest dimarts 4 d’octubre, ha aprovat una proposta perquè totes totes les ciutats espanyoles comparteixin un mateix repte per potenciar la biodiversitat urbana. La iniciativa es concreta en la ‘Declaració de Viladecans 3-30-300’, en honor a la ciutat on ha pres forma la decisió.
El compromís que planteja aquest manifest per tenir municipis més resilients davant l’emergència climática és tan simple com ambiciós: que com a mínim es puguin veure tres arbres des de cada domicili, que el municipi tingui almenys un 30% de massa arbòria i que el veïnat compti amb un espai verd a menys de 300 metres de cada llar. Aquesta proposta sorgeix d’un model proposat pel centre d’investigació educativa suec Nature Based Solutions Institute.

APOSTA DECIDIDA
L’alcalde Carles Ruiz, que presideix la Red de Gobiernos Locales +Biodiversidad des de l’any 2020, va destacar que la iniciativa “és un pas decidit perquè totes les ciutats tinguem un mateix objectiu compartit per ser més verdes i biodiverses i contribuir al reptes fixats per a l’any 2030 per les agendes globals per cuidar del nostre planeta”.
La Red de Gobiernos Locales +Biodiversidad és un espai de treball i reflexió dins de la Federación Española de Municipios y Províncias (FEMP) impulsada l’any 2007 i un dels seus objectius prioritaris és frenar la pèrdua de biodiversitat i recuperar els ecosistemes.
De fet, la Declaració alerta que davant les creixents evidències de l’impacte del canvi climàtic en la biodiversitat cal prendre ja mesures i reconeix que el compromís de les ciutats és clau perquè aquestes ocupen un 2 % de la superficie del món però suposen el 60 % de l’emissió de gasos d’efecte hivernacle i de la majoria dels gasos més contaminants. Actualment, el 84 % de la población a Espanya viu en ciutats. “Som el país amb més biodiversitat d’Europa i, per això, també som els que més amenaces en tenim i és imprescindible que les ciutats siguem part de la solució”, sentenciava Carles Ruiz.
L’assemblea va tenir lloc a Atrium Viladecans i els participants es van trovar després per sopar a l’hivernacle de l’espai universitari Agròpolis, al Parc Agrari. Aquest dimecres 5 d’octubre es celebra a l’edifici firal Cúbic la jornada técnica ‘La inteligencia al servicio de la biodiversidad’.