Els ODS al sector turístic i de la restauració a Catalunya: 10 anys d'Agenda 2030 i compromís col·lectiu
El 25 de setembre de 2015, l’Assemblea General de les Nacions Unides va aprovar l’Agenda 2030 i els seus 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Una dècada després, aquesta efemèride ens recorda que la sostenibilitat no és una opció sinó una necessitat, i que sectors com l’hostaleria, el turisme i la restauració tenen un paper determinant en l’assoliment dels ODS.
Catalunya, amb la seva diversitat territorial, cultural i gastronòmica, és un exemple clar d’aquest compromís, i ha situat la sostenibilitat turística al centre de la seva estratègia.
Catalunya i els ODS: un territori que aposta per la sostenibilitat
El turisme a Catalunya representa una part fonamental de l’economia i de la projecció internacional del país. Però també comporta reptes importants: gestió dels recursos naturals, reducció del malbaratament alimentari, adaptació al canvi climàtic, massificació en determinades zones i necessitat de garantir una millor distribució territorial dels beneficis.
En aquest context, els ODS ofereixen un full de ruta que connecta el progrés econòmic amb la responsabilitat ambiental i la inclusió social. Alguns dels objectius més vinculats al sector són:
-
ODS 8 (Treball decent i creixement econòmic): fomentar ocupació de qualitat i turisme responsable.
-
ODS 11 (Ciutats i comunitats sostenibles): evitar la massificació i reforçar la convivència entre residents i visitants.
-
ODS 12 (Producció i consum responsables): reduir residus i malbaratament alimentari, apostar pel producte de proximitat.
-
ODS 13 (Acció climàtica): reducció d’emissions i adaptació als impactes climàtics.
-
ODS 17 (Aliançes per assolir els objectius): col·laboració entre institucions públiques, empreses i comunitats locals.
El valor del Biosphere i la feina de les institucions catalanes
Un dels instruments més rellevants a Catalunya ha estat la implantació del segell Biosphere Sustainable Lifestyle, impulsat per l’Institut de Turisme Responsable (ITR) i alineat amb els ODS. Aquest sistema reconeix i acompanya empreses i destinacions en el seu compromís amb la sostenibilitat.
-
La Diputació de Barcelona ha estat pionera en impulsar el Compromís per la Sostenibilitat Biosphere, que ha permès que més de 1.000 empreses i entitats del territori millorin les seves pràctiques sostenibles en àmbits com energia, aigua, residus, gestió de persones i responsabilitat social.
-
La Cambra de Comerç de Barcelona, amb el seu suport al teixit empresarial, ha fet possible que PIMES, hotels, restaurants i comerços locals s’incorporin a aquest moviment, facilitant eines i assessorament.
-
Turisme de Barcelona ha liderat, juntament amb el Biosphere ITR, la integració d’aquest compromís a escala de ciutat, convertint Barcelona en una destinació capdavantera en sostenibilitat turística a nivell mundial.
Aquest treball conjunt no només aporta prestigi i visibilitat internacional, sinó que reforça la confiança del visitant, cada cop més sensible a criteris de sostenibilitat, i alhora genera un impacte positiu en el territori i en la vida quotidiana dels residents.
Bones pràctiques a Catalunya
A més del Biosphere, trobem altres iniciatives que mostren com el sector català està avançant cap a l’Agenda 2030:
-
Reducció del malbaratament alimentari en restaurants i hotels, vinculada a la Llei catalana 3/2020.
-
Aposta pel producte local i de temporada: molts establiments han incorporat la filosofia de km 0, enfortint llaços amb productors del territori i posant en valor la gastronomia catalana.
-
Innovació en eficiència energètica i hídrica en allotjaments i càmpings, amb inversions en energies renovables i reutilització d’aigua.
-
Promoció del turisme responsable i desestacionalitzat: enoturisme, turisme rural, propostes culturals i naturals que distribueixen fluxos turístics i aporten beneficis a zones menys massificades.
Reptes pendents
Tot i els avenços, encara hi ha camí per recórrer:
-
La generalització de les bones pràctiques a tot el teixit empresarial, especialment a les PIMES.
-
El finançament de la transició verda, amb ajudes i incentius adaptats.
-
La formació de professionals en sostenibilitat i idiomes.
-
La coordinació territorial per evitar desigualtats entre zones turístiques i reforçar les menys consolidades.
Conclusió
Deu anys després de l’aprovació de l’Agenda 2030, Catalunya ha fet passos ferms per situar els ODS en el centre de la seva estratègia turística. El Biosphere, gràcies a la feina de la Diputació de Barcelona, la Cambra de Comerç de Barcelona i Turisme de Barcelona, és un clar exemple d’aliances que funcionen i que tenen un impacte real en empreses, destinacions i ciutadania.
El sector de l’hostaleria, el turisme i la restauració català no només ha d’adaptar-se als reptes globals, sinó que pot esdevenir un motor de canvi, demostrant que és possible créixer econòmicament alhora que es protegeix el territori i es millora la vida de les persones.