Territori publica el document d'objectius i propòsits del Pla de protecció i ordenació del litoral català
Treballarà per a una gestió integrada de tota la franja litoral catalana i vol ser el full de ruta acordat entre tots els agents que operen a la costa fins l’any 2100
Té com a principals mandats abordar les possibles rutes de l’adaptació costanera als riscos climàtics, desplegar la infraestructura verda litoral i millorar la governança de la costa
El portal participa.gencat.cat ha publicat el document d’objectius i propòsits generals del futur Pla de protecció i ordenació del litoral (PPOL), que s’elaborarà conjuntament amb tots els actors del litoral per comptar amb un full de ruta consensuat que guiarà cap a quin model de costa aposta Catalunya fins l’any 2100.
El Pla treballarà, per primer cop, per a una gestió integrada de tota la franja litoral, incloses les aigües territorials, les platges i la primera línia de costa terrestre. Abastarà tant l’àmbit terrestre com el marí, al temps que abordarà la gestió del litoral des de múltiples fronts, com ara els diversos usos i activitats, els reptes d’adaptació costanera al canvi climàtic o la regeneració d’ecosistemes i de paisatges costaners. Serà un instrument innovador perquè posarà en comú tot allò que fem a la costa per passar de decisions fragmentades a una direcció compartida del litoral.
Aquest primer document del PPOL que es publica avui és tot just el punt de partida del debat i, com a tal, exposa els objectius que haurà d’abordar, enumera els diversos instruments que es crearan i que es posaran a l’abast de tots els agents del litoral i apunta diferents escenaris futurs cap a on, fruit del debat públic, es podria decidir encaminar el litoral. Serà al llarg de l’elaboració del PPOL que es concretarà cap a quin escenari vol tendir cada àmbit costaner i com es tradueix això en la gestió quotidiana del litoral i en les decisions i accions a emprendre.
El PPOL comportarà determinacions que poden afectar a 70 municipis costaners i a 21 municipis interiors, i abastarà tota la longitud de costa catalana, així com 22,2 quilòmetres mar endins (el domini públic maritimoterrestre emergit i el mar territorial) i un quilòmetre terra endins (la zona d’influència del domini públic).
Els cinc objectius a abordar
Aquest primer document estratègic sobre l’abast i fonaments del PPOL identifica cinc objectius generals que haurà d’abordar al llarg de la seva redacció:
- Reduir progressivament els riscos naturals i antròpics del litoral.
- Recuperar la geomorfologia, els ecosistemes i els paisatges costaners
- Compatibilitzar l’impuls de l’activitat econòmica, social i cultural del litoral i del medi marí amb la conservació del medi natural i la reducció dels riscos costaners.
- Fer més efectiva, transparent i participativa la governança del litoral.
- Assegurar la generació, la disponibilitat i la difusió del coneixement científic i tècnic.
Del procés de debat i participació pública amb administracions, entitats i ciutadania, en sortiran diversos escenaris que resumiran cap a on, de manera acordada, volem que evolucioni el litoral català.
La tramitació
El passat 5 de febrer es va iniciar a les Terres de l’Ebre la seva presentació als ajuntaments i les entitats de les vegueries costaneres. El 6 de febrer va tenir lloc l’exposició al Penedès, l’11 de febrer a les comarques gironines, el 17 de febrer es presentarà al Camp de Tarragona i, finalment, el 26 de febrer a la vegueria de Barcelona.
Un cop acabades aquestes presentacions institucionals, s’obrirà la participació ciutadana, que es desenvoluparà mitjançant jornades, debats i al portal participa.gencat.cat.
Es preveu que el PPOL s’aprovi inicialment a principis del 2027. Aleshores se sotmetrà al preceptiu període d’informació pública i consulta als ajuntaments i altres administracions amb competències al litoral, juntament al tràmit d’avaluació ambiental estratègica, amb la voluntat d’aprovar-lo definitivament el primer semestre de 2028. Un cop aprovat i en vigor, el PPOL s’haurà de revisar passats deu anys, tot i que la voluntat és actualitzar-lo de manera continuada per tal que empari la gestió de la costa fins l’any 2100.

