Gairebé la meitat dels turistes que visiten Barcelona regió ho fan per motius professionals

L’Observatori del Turisme a Barcelona: ciutat i regió presenta l’anàlisi dels principals indicadors mensuals de seguiment de l’activitat turística corresponent al novembre de 2025 a la Destinació Barcelona.

A continuació s’ofereixen les principals conclusions, per àrees geogràfiques, del més destacat d’aquesta actualització:

Barcelona ciutat

  • Hotels i pensions van sumar 665 establiments i més de 87.500 places operatives, disminuint respecte a l’octubre i a l’any anterior (-1,5% Var 25/24) en places.
  • La demanda en hotels, pensions, i habitatges d’ús turístic (HUTs) va disminuir respecte al mes anterior tant en nombre de turistes com en pernoctacions. Si es compara interanualment, es veu un increment tant el nombre de turistes (+5,6% Var. 25/24) com el de pernoctacions (+3,5% Var. 25/24) tot i que l’estada mitjana registrada va ser més curta (de 2,7 nits el 2024 a 2,6 nits el 2025).
  • Per tipologia d’establiment, l’estada mitjana es va situar en 2,3 nits en els establiments hotelers i 3,3 en HUTs. Per altra banda, l’ocupació en places va ser d’un 62,6% en els establiments hotelers (+1,4pp Var. 25/24) i d’un 54,4% en HUTs (+2,2pp Var. 25/24).
  • A l’Aeroport de Barcelona es van registrar 4.25 milions de moviments de passatgers, cosa que va suposar un creixement del 5,1% respecte a l’any anterior. El rànquing dels països d’origen dels passatgers que van volar a l’aeroport el va encapçalar Espanya, seguida d’Itàlia, el Regne Unit, França i Alemanya.
  • Al Port de Barcelona, hi va haver més de 277.000 moviments de passatgers de creuers, lleugerament per sota del mes anterior, i 70.000 moviments de passatgers de ferris. Això va significar una davallada interanual de l’activitat de ferris (-6% Var. 25/24) i de creuers (-1,2% Var. 25/24).
  • Als equipaments culturals de l’ICUB monitoritzats, el nombre de visitants va disminuir respecte al mes anterior, però va augmentar en comparació a l’any anterior (+11,1% Var. 25/24). El gruix dels visitants van ser internacionals (60,6%), si bé, es va observar un augment dels visitants residents a la ciutat (+29,4% Var. 25/24) i a la resta del territori espanyol (+31,4% Var 25/24).
  • Pel que fa a procedència dels turistes allotjats als establiments hotelers, la proporció de visitants internacionals va augmentar interanualment (+9,7% Var. 25/24). El rànquing de turistes en aquesta tipologia d’establiment el van encapçalar els residents d’Espanya (20,4% de quota), seguits dels d’Estats Units (12,8%), el Regne Unit (6,2%) i França (6,1%).
  • El turista tipus de Barcelona ciutat1 durant aquest mes va ser el d’una persona de 37 anys, que va viatjar sol (34,2%) i que visita la ciutat per primera vegada (53,8%). Les persones que van viatjar per motius d’oci van representar un 62,7%, mentre que els desplaçaments per motius professional van quedar en segon lloc, amb un 27,3%.
  • La despesa mitjana durant l’estada a la ciutat va disminuir lleugerament respecte l’any anterior (-5,6% Var. 25/24) però va augmentar lleugerament respecte el mes anterior, passant de 103,2€ a l’octubre fins a 104,9€ per persona i dia al novembre.
  • Aquesta despesa es va invertir, principalment, en menjar i beguda (44,7%), seguit d’entreteniment, oci i cultura (20%), de compres (18%) i de transport intern (13,4%).
  • En quant al mercat de treball, durant el mes de novembre, la nova contractació al nucli de l’activitat turística va disminuir tant respecte al mes anterior com interanualment (-8,7% Var. 25/24). Més de la meitat dels nous contractes van ser indefinits, i l’atur registrat en l’activitat turística es va situar al mateix nivell que el mateix període de 2024 (0% Var. 25/24).

Barcelona regió

  • L’oferta operativa d’allotjament turístic a la regió va disminuir respecte a novembre del 2024 (-1,6% Var. 25/24), i respecte el mes anterior, amb 958 establiments i més de 52.000 places operatives, comptant establiments hotelers, càmpings i turisme rural.
  • La demanda turística també va disminuir respecte al mes anterior tant en nombre de pernoctacions com en turistes. En comparació amb el 2024, hi ha hagut un lleuger creixement en nombre de turistes (+1,9% Var. 25/24) i una petita davallada en les pernoctacions (-2,3% Var. 25/24). L’estada mitjana va passar de 2,1 nits el 2024 a 2,0 nits al 2025.
  • Per tipologia d’allotjament, els càmpings van tornar a ser els que van experimentar una estada mitjana més llarga (2,4 nits), seguits pel turisme rural (2,1 nits) i pel establiments hotelers (1,9 nits).
  • Pel que fa a l’ocupació, els càmpings van registrar un 46,8% (+3,9pp Var. 25/24) i el turisme rural un 18,8% (+1pp Var. 25/24).
  • Un 50,3% dels turistes allotjats en establiments hotelers de Barcelona regió van ser internacionals, una proporció inferior tant al mes anterior (-9,1pp) com respecte al 2024 (-0,6pp Var. 25/24).
  • El turista tipus de Barcelona regió1 durant aquest mes va ser el d’una persona de 44 anys que va viatjar en parella (33%) i per motius professionals (45,8%).
  • La despesa mitjana durant l’estada es va situar en 51,6€, un nivell superior respecte al mes anterior (+3,1%) i respecte al 2024 (+11,9% Var. 25/24). Si tenim en compte les dades de Barcelona ciutat, la despesa mitjana al conjunt de la Destinació va ser de 84,3€ (+1,8% Var. 25/24).
  • La despesa durant l’estada a Barcelona regió es va invertir principalment en menjar i beguda (57,4%), transport intern (21,4%) i compres (17,2%).
  • La contractació laboral a l’activitat turística de Barcelona regió va augmentar lleugerament respecte a l’any anterior (+8,1% Var. 25/24). Més de la meitat dels nous contractes van ser indefinits, i l’atur registrat es va reduir un 4,2% interanual.

___________________________________________________________________________

Per a més informació del perfil i els hàbits dels turistes al novembre a la Destinació Barcelona, consulteu el següent enllaç.