L'AMB i sis municipis iniciaran les ZBE locals per avançar a una metropolitana
L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i sis municipis metropolitans es troben en procés d’activació de noves zones de baixes emissions locals per avançar, en un futur, cap a una gran zona de baixes emissions metropolitana.
Concretament, per complir la llei de canvi climàtic i continuar reduint la contaminació atmosfèrica, durant aquest 2024 l’AMB està duent a terme la implantació gradual i coordinada d’aquestes noves àrees amb els consistoris de Viladecans, el Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Gavà, Cerdanyola del Vallès i Barberà del Vallès. Actualment s’està treballant perquè tots els reglaments municipals estiguin en vigor el més aviat possible.
Aquestes noves ZBE locals s’han incorporat al sistema automàtic de control i sancions metropolità. Totes seguiran les mateixes exempcions i autoritzacions, així com la mateixa normativa d’accés i circulació de la ZBE Metròpolis de Barcelona (una de les zones de baixes emissions més grans del sud d’Europa), que inclou la ZBE Rondes BCN, formada per les ZBE de Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià de Besòs, i les dues ZBE locals de Sant Cugat del Vallès i Sant Joan Despí.
Actualment, s’estan ultimant els treballs tècnics de la plataforma de control (instal·lació de càmeres, integració de les càmeres amb el Registre metropolità...) que permetrà la gestió automàtica de les sancions al conjunt dels municipis, de manera anàloga a la resta de ZBE metropolitanes. Aquests treballs finalitzaran el 31 de desembre de 2024 i es preveu que les primeres sancions que la plataforma de control pugui emetre siguin a partir de l’1 de gener del 2025. El pagament de les zones verdes instal·lades, però, s'activarà al novembre. L’àmbit territorial d’implantació d’aquestes sis noves ZBE locals és, bàsicament, el nucli urbà de cada localitat.
D’aquesta manera, els vehicles als quals no els correspon distintiu ambiental de la DGT (0, ECO, B, C) no poden accedir a les noves ZBE locals ni circular-hi de dilluns a divendres laborables de 7 a 20 h. En cap cas les ordenances vigents, basades en el model metropolità, recullen cap tipus de restricció per als vehicles amb etiqueta groga (B).
La implantació gradual suposa diferents moratòries per als turismes i motocicletes i els vehicles industrials (furgonetes, camions i autobusos). A banda, l’AMB també recorda que el model metropolità d’ordenances preveu exempcions i autoritzacions, entre d’altres casuístiques, per a la població amb rendes més baixes, i incorpora autoritzacions per als professionals amb una edat propera a la jubilació que utilitzen el vehicle per treballar.
Registre únic per a totes les ZBE de la metròpolis de Barcelona
L’AMB recorda que al Registre metropolità (zberegistre.ambmobilitat.cat) es poden inscriure els vehicles que no disposen de distintiu ambiental de la DGT i sol·licitar les exempcions i autoritzacions (permanents o diàries) per accedir i circular per l’interior de les zones de baixes emissions.
Aquest Registre és únic per a totes les zones de baixes emissions de la metròpolis de Barcelona. Els vehicles que hi estiguin inscrits podran circular en qualsevol zona de baixes emissions de la metròpolis de Barcelona amb un únic tràmit.
Per tant, qualsevol persona amb un vehicle al qual no correspon cap distintiu ambiental de la DGT, sigui de Catalunya, d’Espanya o de l’estranger, s’ha de donar d’alta i fer la corresponent sol·licitud en aquest registre únic per poder accedir i circular per qualsevol zona de baixes emissions de la metròpolis de Barcelona, tant si és la ZBE Rondes BCN com qualsevol ZBE local. Es tracta d’un registre únic, metropolità, centralitzat i vàlid per a totes les ZBE. Un cop l’usuari es registra, el permís sol·licitat val automàticament per a totes les ZBE de la metròpolis.
A dia d’avui més de 2.200 vehicles d’aquests municipis ja estan inscrits al Registre metropolità. Destaquen les més de 170 persones que han tramitat l’autorització temporal per a vehicles de persones amb rendes baixes i les més de 200 persones amb discapacitat o malaltia que han tramitat l’autorització per poder seguir circulant amb el seu vehicle per les ZBE.
Des que es va activar la ZBE Rondes BCN fins ara s’han inscrit al registre gairebé 275.000 vehicles. També cal remarcar que s’atenen mensualment, de mitjana, 200 persones presencialment i 2.200 per telèfon.
Evolució del parc circulant de vehicles
Actualment, al parc circulant de vehicles als sis municipis que aplicaran les noves ZBE hi circulen un 7 % de vehicles sense etiqueta, un 30 % de vehicles amb etiqueta groga, un 53 % amb etiqueta verda i un 11 % amb etiqueta 0 i ECO. Amb la posada en funcionament d’aquestes noves ZBE es preveu que la circulació dels vehicles més contaminants disminueixi dràsticament. Es calcula que els vehicles sense etiqueta ambiental es reduiran del 7 % al 3 % i els d’etiqueta groga, del 30 % al 22 %. En canvi, s’ha calculat que els vehicles ECO i 0 creixeran de l’11 % al 19 %. Amb aquesta evolució, Viladecans farà un avenç important en la missió Clima de l'Estratègia Viladecans 2030, que s'ha fixat com a objectiu ser una ciutat climàticament neutra el 2030 i per al qual la implantació de la zona de baixes emissions és un punt clau.
L’AMB recorda que, amb la implantació de la ZBE Rondes BCN, s’ha aconseguit reduir un 59,1 % els gasos NOX (òxids de nitrogen), un 20,7 % les partícules PM10, un 16,3 % les PM2,5 i un 38,3 % el sutge (carboni negre). Són dades de finals de 2023, respecte dels valors anteriors a la implantació de la ZBE Rondes BCN, l’any 2017.
Les noves zones de baixes emissions segueixen el precedent de la ZBE Rondes BCN, i s’espera que redueixin un 27,7 % els gasos NOX i un 14,5 % les partícules PM10 respecte dels valor actuals.